اقتصاد کلانصنعت و معدن

چرا فاطمی امین باید استیضاح شود؟

وزیر صمت؛اولین وزیری که شایسته برکناری از سوی مجلس است

دولت رئیسی در حالی روی کارآمد که یکی از ناکارآمد ترین بخش های دولت قبل،وزرات صمت بود.وزارتخانه ای که با عدم مدیریت تنظیم بازار نتوانسته بود سطحی ترین توقعات جامعه را برآورده کند.

به گزارش خبرنگار “بازرگان نیوز”،اما با روی کار آمدن دولت رئیسی در مرداد ماه سال 1400 معاون سابق وزیر بازرگانی دولت احمدی نژاد به عنوان وزیر صمت از مجلس رای اعتماد گرفت.فاطمی امین سوم شهریور ماه 1400 به ساختمان خیابان سمیه رفت تا شاید فرجی حاصل شود و دست کم در دو بخش شاهد اتفاقات قابل لمسی باشیم.بخش اول تنظیم بازار لجام گسیخته بود و بخش دوم موضوع سر و سامان دادن به بازار خودرو و مقابله با مافیای خودرو.

اما با گذشت زمان آنچه بیش از همه مشهود بود ناتوانی این وزیر در مدیریت بازار و اخذ تصمیم های قاطع بود به صورتی که یک روز گوجه فرنگی در بازار افزایش قیمت داشت و یک روز پیاز و روز دیگر خودرو.این همه در حالی است که رئیسی خود به تنهایی جور وزیرش را کشید و با صدور دستوراتی مبنی بر کاهش قیمت ها و نیز حضور سرزده در ایران خودرو سعی کرد اندکی از نگرانی ها بکاهد اما این همه تلاش ها هم به جایی نرسید و در حال حاضر شاهد شرایط نابسامانی در وضعیت بازار داخلی هستیم.

وضع نابه سامان در حالی است که برخی پول های بلوکه شده آزاده شده است و مذاکرات برجام هم در حال انجام است و شرایط از نظر استراتژیک بحرانی نیست و می توان از این فرصت برای اصلاحاتی بزرگ در وضع بازرگانی و تجارت و ساماندهی به بازار استفاده کرد.اقدامی که تا کنون صورت نگرفته است.

برخی انتصابات نیز پاشنه آشیل وزارت صمت است و به نظر می رسد این حواشی نیز در تصمیم بهارستان نشینان جهت استیضاح فاطمی امین دخیل باشد.

در همین حال لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر صمت و معاونان او این هفته در کمیسیون صنایع حاضر شدند و توضیحاتی را پیرامون شرایط فعلی بازار خودرو دادند. او گفت: برداشت اعضای کمیسیون این بود که برنامه‌های وزیر برای ساماندهی و تنظیم بازار ناقص است و نمی‌تواند آن را اصلاح کند. به گفته این نماینده مجلس، با سیاست‌های فعلی وزارت صمت، نمی‌توان بازار خودرو را مدیریت کرد و مجلس امیدی به سیاست‌های وزیر ندارد. سیاهکلی گفت: استیضاح وزیر صمت هنوز اعلام وصول نشده اما به احتمال خیلی زیاد تا پایان ماه رمضان در هیات رئیسه مجلس اعلام وصول شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا