صنعت و معدن

آینده تورم ایران چه می‌شود؟

داده‌های تازه مرکز آمار از نرخ تورم تولید، این احتمال را تقویت می‌کند که نرخ تورم در پایان امسال به کانال ۳۰ درصد وارد شود.

مرکز آمار ایران ۴ گزارش از وضعیت هزینه تولید در بخش‌های صنعت، معدن، خدمات و برق را منتشر کرد. این گزارش‌ها آینده نرخ تورم مصرفی را به تصویر می‌کشد و به دولتمردان کمک خواهد کرد تا سیاست کنترل تورم را با قدرت، بیشتر از گذشته ادامه دهند.

به‌گزارش همشهری، بر مبنای ادبیات اقتصاد، چشم‌انداز تورم مصرفی در ماه‌های آینده در آیینه تورم بخش تولید نمایان می‌شود. داده‌های تازه مرکز آمار این احتمال را تقویت می‌کند که نرخ تورم در پایان امسال به کانال ۳۰ درصد وارد شود.

نکته بسیار مهم این است که نرخ تورم سالانه بخش تولید به پایین‌ترین میزان ممکن از سال ۱۳۹۷ در فصل بهار امسال رسیده و در تابستان اندکی رشد کرده و به ۲۹.۲ درصد رسیده است.

آینده تورم ایران چه می‌شود؟

استمرار حرکت نرخ تورم صنعت در فصل‌های آینده می‌تواند پیام‌آور رشد منطقی قیمت کالاهای صنعتی باشد و به سیاست‌گذاران کمک خواهد کرد تا آرامش در بازار کالایی را همچنان حفظ کنند.

براساس اعلام مرکز آمار هزینه تولید در بخش صنعت در تابستان امسال نسبت به فصل قبل ۷.۱ درصد، نسبت به تابستان سال گذشته ۳۷.۶ درصد و در بازه زمانی یک‌ساله منتهی به تابستان امسال هم فقط ۲۹.۲ درصد برآورد شده است.

این در شرایطی است که براساس داده‌های رسمی، هزینه تولید نسبت به شاخص تورم کل کشور رشد پایین‌تری را ثبت کرده است.

این گزارش می‌افزاید: نرخ تورم فصلی بخش صنعت در تابستان امسال ۲.۲ درصد نسبت به فصل بهار پایین‌تر آمده، هرچند تورم نقطه به نقطه تولید صنعتی در این مدت نسبت به فصل تابستان سال گذشته ۱۲ واحد درصد بیشتر شده است.

آینده تورم ایران چه می‌شود؟

هزینه تولید در بخش خدمات

شاخص پیش‌نگر دیگری که بر تورم مصرف اثر می‌گذارد، هزینه تولید خدمات است که براساس اعلام مرکز آمار نرخ تورم فصلی بخش خدمات در فصل تابستان امسال ۱۲.۶ درصد، تورم نقطه به نقطه ۵۷ درصد و در ۴ فصل منتهی به فصل دوم امسال یا همان تورم سالانه ٥٨.٨درصد افزایش داشته است.

نکته مهم اینکه هرچند هزینه بخش تولید خدمات همچنان بالاست، اما تورم فصلی، نقطه به نقطه و سالانه تولید بخش خدمات در فصل تابستان امسال نسبت به‌مدت مشابه کاهش یافته است.

آینده تورم ایران چه می‌شود؟

چالش معدنی‌ها با هزینه‌ها

روایت مرکز آمار از هزینه تولید در بخش معدن نشان می‌دهد این بخش در تابستان امسال نرخ تورم فصلی ۹ درصد، تورم نقطه به نقطه ۵۶.۶ درصد و تورم سالانه ۳۵.۷ درصد را تجربه کرده با این حال تورم فصلی بخش یادشده در تابستان امسال نسبت به بهار امسال ۴ واحد درصد کاهش و تورم نقطه به نقطه ۱۵.۸ واحد درصد بیشتر شده که رشد ۱۰.۷ واحد درصدی تورم سالانه را به‌دنبال داشته است.

آینده تورم ایران چه می‌شود؟

هزینه تولید برق

‌تابستان امسال خاموشی در کشور رخ نداد اما باید بدانید که هزینه تولید برق در فصل گذشته نسبت به بهار امسال ۲۲.۱ واحد درصد پایین آمده و روی درجه ۹.۷ درصدی ایستاده بود.

این درحالی است‌که هزینه تولید برق در نیروگاه‌های کشور در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته ۷۲.۳ درصد و در بازه زمانی یک‌ساله ۴۵.۲ واحد درصد قد کشیده است.

با این حساب در شرایطی که هزینه تولید برق در کشور در فاصله تابستان پارسال تا تابستان امسال از ۳۰.۹ درصد به ۷۲.۳ درصد جهش داشته اما اختلالی در خدمت‌رسانی به مردم رخ نداده است. ‌

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا