اتاق بازرگانیاقتصاد کلان

روابط تجاری ایران و امارات بهبود می یابد

ایران و امارات در مناسبات نوین خود در منطقه در اولین گام روابط تجاری خود را بهبود می بخشند.

گرچه یک تماس تلفنی در مهمترین مقطع زمانی از سوی اماراتی ها با ایرانی ها،می تواند به بهبود روابط سیاسی ایران و امارات کمک کند اما این همه ی ساختار نوین ارتباطی میان ایران و امارات نیست.

به گزارش “بازرگان نیوز”،ایران و امارات دو کشور از نظر جغرافیایی نزدیک به یکدیگر هستند که مناسبات تجاری تاریخی و مورد اهمیتی را دارند.حجم تجارت خارجی ایران و امارات حدود 15 میلیارد دلار در سال است و این حجم از ارتباطات تجاری در حالی است که بیش از 8 میلیادر دلار آن مربوط به صادرات از امارات به ایران است.

هرچند ابوظبی، پایتخت سیاسی امارات است اما بخش مهمی از فعالیت‌های اقتصادی این کشور در شیخ نشین دوبی انجام می‌شود، شهری که همواره در تجارت با ایران پیشگام بوده و حتی با وجود تحریم‌های اقتصادی آمریکا، در سه سال گذشته از اصلی‌ترین شرکای تجاری کشور باقی مانده است؛ به گونه‌ای که در میان شرکای اصلی تجاری ایران جایگاه امارات بسیار بالاست. طبق آمارهای رسمی که به تأیید گمرک رسیده، امارات متحده عربی همواره جزو ۵ شریک اصلی تجاری ایران قرار دارد.

گفته می شود که ایران به تازگی 6 مرکز تجاری کوچک در دوبی راه اندازی کرده است که می تواند به تسهیل روابط تجاری کمک کند.از سویی دیگر برخی از فعالان اقتصادی آگاه می گویند که قرار است رایزن های تجاری ایران به امارات اعزام شوند تا بتوانند با ایجاد شبکه ارتباطی اقتصادی،نسبت به افزایش تبادلات تجاری اقدام کنند.

شاید همین فعالیت ها و اقدامات پیش رو است که سبب شد تا در روزهای گذشته امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران باشیخ عبدالله بن زائد در تماسی تلفنی نسبت به “حل برخی مشکلات اجرایی” میان دو کشور جهت تسهیل و توسعه روابط تجاری تاکید کند و از آن سوی خلیج فارس نیز شیخ عبدالله  بن زائد وعده دهد که “مشکلات موجود از طریق کارشناسان دو کشور در حال بررسی است و تلاش برای رفع مشکلات ایجاد شده جریان دارد.”

در این میان اما نقش نهادهای بخش خصوصی و در راس آنها اتاق های بازرگانی به خصوص اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات می تواند مورد اهمیت و توجه باشد چرا که فرصت به وجود آمده ماندگار و همیشگی نیست و باید هر چه سریع تر در سالی که تجار و بازرگانان معتقدند سالی پربار برای تجارت ایران است،فرصت ها را مغتنم شمارند.

باید در ماه های آینده منتظر ماند و دید که روابط تجاری ایران و امارات در دور جدید و در حالی که مذاکرات احیای برجام جریان دارد،به چه سویی می رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا