اقتصاد کلان

دلار در مرز تاریخی ۴۰ هزار تومان/جوک جالب معامله گران ارز

دلار امروز به نرخ تاريخي ٤٠ هزار تومان مي رسد.

دلار هرات در ۳۷ هزار و ۹۰۰ تومان آغاز به کار کرد و با افزایش ۵۰۰ تومانی به ۳۸ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. نوسان دلار تهران هم به تبع افزایش هرات و درهم در دامنه ۳۸ هزار و ۵۰۰ تا ۳۹ هزار و ۲۰۰ تومان بود. نرخ دلار سلیمانیه بعد از دو ماه به بالای تهران برگشت و در ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان بسته شد.
به گزارش پایگاه خبری تحليلي بازرگان نيوز، روز گذشته دو جمله رییس کل بیشتر از سایر حرف‌ها مورد توجه معامله‌گران بود. جمله اول: از همین فردا یعنی شنبه تزریق ارزهای پرطرفدار را تشدید می‌کنیم. جمله دوم هم: قیمت دلار واقعی نیست.

معامله‌گران می‌گفتند وقتی رییس کل بانک مرکزی به صراحت کلمه تزریق را به کار می‌برد یعنی تا حالا در بازار تزریق انجام می‌شده و قیمت بالا رفته است. آن‌ها در بازار شنبه این صحبت صالح‌آبادی را با مصاحبه‌های همتی مقایسه می‌کردند. در دوره همتی کلمه تزریق خط قرمز شده بود و هیچوقت بانک مرکزی قبول نمی‌کرد که در بازار تزریق انجام می‌دهد. اطلاق این واژه از طرف صالح‌آبادی یعنی عبور از خط قرمز همتی. اهمیت چنین تفسیری وقتی معلوم می‌شود که در محاسبات معامله‌گران و رصد روند، نقش بازارساز هم درنظر گرفته می‌شود و با وزن دادن به این نقش، آرایش معامله‌گران تغییر می‌کند.

برخی معامله‌گران پیشکسوت می‌گفتند وقتی برای جوان‌ترها محرز شود که بازارساز باوجود تزریق نتوانسته است از یکسری سقف‌ها دفاع کند، ممکن است بازار با خطر حرکت بدون سقف روبرو شود. به همین دلیل آن‌ها از این جمله انتقاد می‌کردند.

جمله دوم هم که قیمت دلار واقعی نیست مورد انتقاد معامله‌گران بود. آن‌ها بازارساز را متهم می‌کردند، اگر قیمت دلار واقعی نیست و بالاتر از قیمت واقعی درحال تزریقی، پس داری نوسان‌گیری می‌کنی.

در بازار شنبه یک نکته دیگر هم به چشم می‌خورد: دلیل بالا رفتن قیمت دلار. رییس کل بانک مرکزی گفته است دلیل بالا رفتن نرخ دلار تقویت شاخص دلار آمریکا در بازار جهانی، شرایط حاکمه در یکی دو ماه اخیر در ایران و نوسانات فصلی است.

اما در مقابل معامله‌گران بازار اعتقاد داشتند آن‌چه که موجب افزایش قیمت دلار در این مدت شده، چاپ پول، انتظارات تورمی، خروج سرمایه، کسری بودجه و بسته شدن دریچه‌های توافق است.

اما آن چیزی که در بازار شنبه موجب شد قیمت دلار افزایش پیدا کند، از نگاه معامله‌گران به سفر هیئتی از آژانس انرژی اتمی برمی‌گردد. روز چهارشنبه که اعلام شد مسئولان آژانس به ایران سفر می‌کنند معامله‌گران تصور کردند شخص رافائل گروسی به ایران می‌آید اما وقتی اعلام شد روز یکشنبه هیئت فنی آژانس مهمان آژانس انرژی اتمی است و گروسی سفری به ایران ندارد ورق برگشت. معامله‌گران می‌گفتند وقتی گروسی نمی‌آید باید به نتیجه سفر توجه داشت نه نفس سفر. از نگاه آن‌ها حضور هیئت فنی یعنی توافق بین ایران و آژانس خیلی نزدیک نیست.

یکسری از معامله‌گران معتقدند بازارها در سقف کانال صعودی هستند و اگر از این سقف نرخ رو به پایین برگردد یعنی وارد روند نزولی شده‌ایم و اگر بالای این سقف تثبیت دهد یعنی اعداد بالاتر روشن می‌شود و وارد یک کانال صعودی جدید می‌شویم.

نکته اول بازار حجم معاملات توافقی و ورود دلار سهمیه‌ای به کانال ۳۷ هزار است. حجم دلار توافقی معامله شده در بازار متشکل ۲۳ میلیون و ۴۵۰ هزار دلار بود که دومین رکورد از زمانی است که بانک مرکزی آمار می‌دهد. دلار سهمیه‌ای هم برای اولین بار در تابلو صرافی‌ها وارد کانال ۳۷ هزار شد.

نکته دوم جوکی بود که معامله‌گران برای هم تعریف می‌کردند. آن‌ها می‌گفتند خرید دلار توافقی از مسیر ثبت‌نام مثل جهنم ایرانی است. در جهنم ایرانی یک روز قیر هست قیف نیست، یک روز قیر و قیف هست مسئولش نیست. در ثبت‌نام دلار متشکل هم یکسری از متقاضیان می‌گفتند یک روز هیچکدام از صرافی‌ها قبول نمی‌کنند، یک روز قبول می‌کند می‌گوید نمی‌فروشم، یک روز قبول می‌کند حاضر است بفروشد اما می‌گوید سیستم قطع است.

منبع:رادار اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا