اتاق بازرگانیاخبار بالا

ریاست «محمد بن زاید» چه تغییری در روابط امارات با ایران ایجاد می کند؟

امارات و ایران در پی گشودن صفحه تازه‌ای در روابط با یکدیگر و پشت سر گذاشتن مرحله تنش در روابطشان هستند.

امارات و ایران در پی گشودن صفحه تازه‌ای در روابط با یکدیگر و پشت سر گذاشتن مرحله تنش در روابطشان هستند.

به گزارش «الخلیج آنلاین» مواضع مقامات ایرانی و اماراتی همزمان با تعیین «محمد بن زاید آل نهیان» به ریاست امارات درباره تمایل این کشور به گسترش روابط با امارات کاملا نشان‌دهنده این رویکرد جدید است.

جنگ در اوکراین و تحولات عرصه بین‌المللی به محمد بن زاید فرصت داده که برای تغییر نقشه ائتلاف‌ها در منطقه خاورمیانه تلاش کند و در این راستا به نظر می‌آید که وی به ایران نیز توجه دارد.

در تازه‌ترین موضوع‌گیری از جانب ایران درباره روابط با امارات، «ابراهیم رئیسی»، رئیس جمهور ایران، در پیام تبریکی به مناسبت انتخاب محمد بن زاید به ریاست امارات، ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور در دوره حکومت وی توسعه یابد.

 

او در این پیام تبریک گفت که امیدوار است روابط ایران و امارات که از زمان شیخ خلیفه بن زاید پایه‌گذاری شده در دوره رئیس جدید شاهد رشد بیش از پیش در همه عرصه‌ها باشد.

«حسین امیرعبداللهیان»، وزیر خارجه ایران، نیز که برای تسلیت درگذشت شیخ خلیفه بن زاید به امارات سفر کرد با انتشار توئیتی نوشت: «به گرمی دست همسایگان خود را می فشاریم. گرمی روابط همسایگان، دشمنان منطقه را مایوس می سازد».

از اولین روز بر سر کار آمدن دولت جدید در ایران، نشانه‌هایی مبنی بر وارد شدن دو کشور به مرحله‌ای جدید از دوستی و تحکیم روابط آشکار شد.

اولین این نشانه‌ها حضور «نهیان به مبارک آل نهیان»، وزیر تسامح امارات، در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی بود که در دیدار با رئیسی امارات را «دوست صادق ایران» خواند و تأکید کرد که کشورش در پی گسترش روابط با ایران است.

در ماه آوریل گذشته نیز «عبدالله بن زاید» در تماسی تلفنی با همتای ایرانی خود روابط دوجانبه و راه‌های گسترش آن را بررسی کرد.

امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی گفت که روابط دو کشور و عرصه‌های همکاری‌شان به سمت توسعه بیشتر می‌رود و بر ضرورت تشکیل کمیته‌ای مشترک برای تقویت روابط تأکید کرد.

او گفت که هیچ مانعی در مسیر توسعه روابط ایران و امارات وجود ندارد.

«عدنان هاشم»، رئیس مرکز مطالعات سیاسی «ساس»، تأکید می‌کند که با ریاست محمد بن زاید در امارات، سیاست خارجی این کشور شاهد تغییر چندانی نخواهد بود چون از سال 2014 عملا حاکم امارات بوده و سیاست خارجی کشور را هدایت کرده است.

به نظر وی، روابط ایران و امارات در مرحله پیش رو شاهد در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی و امنیتی شاهد توسعه خواهد بود.

او گفت که علت این توسعه روابط نه آغاز مرحله تازه‌ای در سیاست خارجی امارات که نتیجه نیاز کشورهای منطقه به همکاری‌های مؤثر با در نظر گرفتن متغيرهای بین المللی است.

در ماه دسامبر گذشته «طحنون بن زاید»، مشاور امنیت ملی امارات، در سفر به تهران با مقامات ارشد کشور از جمله رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر خارجه دیدار کرد.

این سفر نشان می‌داد که امارات با در نظر گرفتن متغیرهای منطقه‌ای سیاستی عمل‌گرایانه و واقع‌بینانه را در قبال همسایه شمالی خود را پیش گرفته است.

او در این سفر از ابراهیم رئیسی برای سفر به ابوظبی دعوت کرد و این دیدار را «نقطه تحول» در روابط دو کشور خواند. از سال 2007 تاکنون هیچ یک از رؤسای جمهور ایران به امارات سفر نکرده است.

این تلاش‌ها را می‌توان در راستای اقدامات مشابه امارات در قبال دیگر رقبای منطقه‌ای، یعنی ترکیه و قطر، نیز دید که نشان می‌دهد این کشور سیاست کاهش تنش و افزایش منافع اقتصادی را پیش گرفته است.

از سوی دیگر، امارات با این تحرکات دیپلماتیک می‌کوشد که بر تناقض برقراری روابط گرم همزمان با ایران و اسرائیل غلبه کند و مانع از آن شود که گرمی روابطش با اسرائیل به سردی روابطش با ایران بینجامد.

تلاش های امارات برای پشت سر گذاشتن تنش در روابط با ایران از سال گذشته و پس از حمله به نفتکش‌ها در نزدیکی سواحل امارات و نیز حمله به تأسیسات نفتی آرامکو در عربستان آغاز شد. این همه در حالی است که حملات انصارالله، گروه متحد ایران در یمن، همچنان مایه نگرانی ابوظبی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا