صنعت و معدن

کاهش عجیب آمار ساخت و ساز/بلند مرتبه سازي يكي از بهترين انتخاب هاست

دکتر مسعود عبدی با حضور در برنامه زنده رادیویی مسائلی را پیرامون ساخت مسکن در دولت سیزدهم مطرح کرد.

يك كارشناس مسكن و شهرسازي معتقد است كه طرح ساخت يك ميليون واحد مسكن بايد با همكاري جدي بخش خصوصي ساخته شود.

به گزارش بازرگان نیوز،دكتر مسعود عبدي،كارشناس مسكن و شهر سازي در برنامه زنده رهيافت رادیو اقتصاد گفت:دولت هاي يازدهم و دوازدهم اعتقادي به ساخت مسكن نداشتند و اين دولت ها نه تنها در زمينه ساخت مسكن تسهيل گري نكردند بلكه موانعي را هم سر راه سازندگان ايجاد كردند و از سال ٩٥ تا ٩٩ فقط ١٢٠ هزار پروانه ساخت مسكن صادر كرده است.

عبدي گفت:صدور پروانه ساخت يكي از راه هاي كاهش تورم تقاضا است و بي توجهي به اين امر سبب شده است تا ما در حال حاضر با تقاضايي بيش از توان مواجه شويم.

دكتر مقداد همتي،كارشناس مسكن نيز در اين برنامه گفت:ساخت مسكن يك سري مولفه دارد.مثلا پروانه ساخت گرفتن ١٨ ماه طول مي كشد،در حالي كه چند سال پيش يك ماهه پروانه ساخت صادر مي شد و اين يك چالش جدي در راه ساخت مسكن است.

همتي در خصوص تامين مسكن براي طرح نهضت ساخت مسكن گفت:وزارت راه و شهر سازي بايد زمين هاي تامين شده را اعلام كند چرا كه شوراي عالي مسكن بايد روي اين زمين ها تصميم گيري كند.

همتي در خصوص متقاضيان نيز گفت:هنوز متقاضيان ساماندهي نشده اند و نمي دانند چقدر بايد پول به عنوان وديعه واريز كنند و تا چند هفته پيش هنوز سامانه باز نشده بود و اين روند زمان بر است.

همتي درباره تسهيلات ساخت نيز گفت:در زمان ساخت مسكن مهر تسهيلات ميان بانك ها پخش شد و بانك ها بيشتر از ٨٠ هزار واحد وام ندادند و در واقع ساز و كار لازم را ندارند و بانك ها منابع خود را بايد در اختيار بانك مسكن قرار دهند.

مسعود عبدي در خصوص وجود بوروكراسي اداري در راه ساخت مسكن گفت:اگر واقعا ما بخواهيم نهضت ساخت مسكن ايجاد كنيم بايد در حوزه صدور پروانه نهضت ايجاد كنيم اما روند صدور پروانه مغاير با نهضت ملي ساخت مسكن است.

عبدی در خصوص مكان ساخت واحدهاي مسكن نيز گفت:بلند مرتبه سازي اگر ضوابط لازم را داشته باشد يكي از بهترين انتخاب هاست و وابسته به كمبود زمين هم نيست،در برخي از كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس زمين هم به وفور هست اما مي روند در ارتفاع ساخت و ساز مي كنند.

مسعود عبدی
دکتر مسعود عبدی در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد با موضوع ساخت مسکن حضور پیدا کرد.

عبدي گفت:معتقدم كه اگر دولت مشوق هاي لازم را ايجاد كند،مي توانيم در بافت هاي فرسوده و در قالب بلند مرتبه سازي اقدام به ساخت مسكن كنيم.

فريد قديري روزنامه نگار اقتصادي نيز در برنامه رهيافت گفت:در نيمه اول امسال سهم بخش مسكن از تسهيلات بانكي فقط ٥ درصد بوده اين در حالي است كه طبق قانون جهش توليد مسكن بايد اين عدد به ٢٠ درصد برسد.

وي افزود:مركز آمار اعلام كرده است ١٩٧ هزار واحد مسكوني در سال گذشته پروانه ساخت گرفته است كه در نيمه امسال بايد ٥٠٠ هزار واحد مسكن ساخته مي شد.
با اين تصوير بايد ديد كه بازار مسكن شرايط پذيرش اين ميزان ساخت را دارد يا خير.امسال هشتمين سال ركود مسكن است و سازندگان رغبتي به ساخت ندارند چرا كه هزينه ساخت بالاست و من معتقدم ريشه اين مشكل تورم هزينه هاست و بايد مشكل مسكن را در ريشه هاي اقتصاد حل كرد.

دكتر مسعود عبدي در ادامه اين برنامه در خصوص ماليات بر خانه هاي خالي نيز گفت:معتقدم اين طرح اجرايي نيست و نمي شود ماليات را از خانه هاي خالي اخذ كرد چرا كه آمار دو ميليون و پانصد هزار واحد خالي نيز آمار دقيقي نيست.

وي در خصوص كالاي سرمايه اي بودن مسكن و هم زماني آن با تورم نيز گفت:مسكن كالاي سرمايه اي است و تا زماني كه كالاي سرمايه اي است نمي توان انتظار داشت كه قيمت هاي آن با تورم بالا نرود.

وي افزود:ما امروز در مناطق لوكس تهران هم كالاي مسكن آماده نساختيم.به همين دليلي شاهد فرار سرمايه از كشور براي خريد مسكن در كشورهايي مثل تركيه بوديم.براي حل مسائل مسكن بايد اقتصاد را سامان دهي كنيم،دولت تسهيل گري را افزايش بدهد،بانك ها تسهيلات بدهند و قوانين را هم به نفع ساخت و ساز تغيير بدهيم.

0%

امتیاز کاربران: 4.25 ( 1 رای)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا